نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3913
-
الف
+

«افغان فلم» 13 فلم و مستند می سازد/سینماگران افغانستان دغدغه مند باشند

«صحرا کریمی» درخصوص آینده سینمای افغانستان و کارکرد افغان فلم به سوالات مخاطبانش پاسخ داد.

به گزارش آی فیلم 2، «صحرا کریمی» کارگردان و نویسنده افغانستانی و رئیس افغان فلم به تازگی به سوالات مخاطبان خود در صفحه اینستاگرامش پاسخ داد.

«صحرا کریمی» در پاسخ به این سوال که مهمترین کار شما در افغان فلم چه بوده، گفت: مهمترین کار من در این یازده ماه گذشته زنده کردن اداره ای بود که تقریبا فلج شده بود، بعد از آن مهم ترین اقداماتم ارائه پلانی برای سال مالی 1399، گرفتن بودجه از دولت برای تهیه و تولید فلم، سریال، مستند و برنامه های آموزشی برای نخستین بار، برگزاری نخستین جشنواره فلم دولتی، پیش نویس پالیسی سینمای افغانستان، سهولت فلم ساختن برای فلم سازان مستقل و به اعلان گذاشتن 22 پست کاری و جذب نیروز جوان و متخصص می باشد.

وی ادامه داد: همچنین مستقل کردن افغان فلم و ایجاد بودجه ملی فلم سازی و راه اندازی سینماهای دولتی افغانستان از مهمترین برنامه های من در این موسسه می باشد.

رئیس افغان فلم در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گرفتید دوباره به افغانستان بازگردید، گفت: من عاشق افغانستانم. اینجا کارم معنا و ارزش بیشتری دارد. دوست داشتم سهمی در دوران سازندگی افغانستان به عنوان یک هنرمند داشته باشم.

وی درخصوص میزان استقبال سینمای تجاری ایران در افغانستان گفت: متاسفانه سالن های سینما در افغانستان در اختیار شاروالی(شهرداری) است و وضعیت مناسبی ندارند. سینمای تجاری هیچ کشوری فعلا رونق ندارد. ما در حال گفت و گو با شاروالی هستیم تا مدیریت سینماها را باز پس بگیریم و برنامه ریزی درست انجام دهیم.

«صحرا کریمی» درباره کارهای جدید افغان فلم و خودش گفت: افغان فلم در سال روان یک فلم بلند، 5 فلم مستند، 2 فلم مستند تاریخی، 5 فلم کوتاه داستانی خواهد ساخت. خودم هم فلم بلند داستانی ام را خواهم ساخت.

وی در پیوند با همین موضوع گفت: فلم کمیدی که قرار بود توسط افغان فلم ساخته شود به علت شیوع ویروس کرونا متوقف شد اگرنه ما فلمنامه را آماده ساختیم.

کارگردان فلم «حوا، مریم، عایشه» در پاسخ به این سوال که چقدر زمان می برد تا افغانستان زبان سینمایی اش را پیدا کند، گفت: وقتی سینمای مستقل افغانستان بیشتر جان بگیرد و سینماگران افغانستان کار نکنند و بیشتر دغدغه مند باشند.

به گفته بانو کریمی فلم خوب ساختن بزرگترین هدف او می باشد.

افغان‌فلم اصلی‌ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان است که در سال ۱۳۴۷ ایجاد شد و نقش مهمی در حمایت و تقویت سینمای افغانستان ایفا کرده است.

«صحرا کریمی» یکی از زنان تاثیر‌گذار امروز جامعه افغانستان است. بانو کریمی اولین بار با بازی در فلم «دختران خورشید»، به کارگردانی «مریم شهریار» و «خواب سفید»، به کارگردانی حمید جبلی در ایران پا به عرصه سینما گذاشت.

وی پس از بازی در این 2 فلم، تحصیلات آکادمیک خود را در رشته سینما در پراگ به پایان رساند.

آثار این کارگردان جوان افغان در بیش از ١۵٠ جشنواره بین‌المللی فلم به نمایش درآمده است؛ فلم مستند «زنان افغان پشت فرمان رانندگی» او توانست ١٨ جایزه بین‌المللی، ازجمله جایزه بهترین فلم مستند سال ٢٠١٠ اسلواکی را کسب کند و از تلویزیون آرته فرانسه نشر شود.

درپیوند با این خبر بیشتر بخوانید:

«صحرا کریمی» در راس بزرگترین نهاد سینمایی افغانستان قرار گرفت

افغان فلم مسئولیت آموزش از راه دور متعلمین را بر عهده گرفت

م ح

نظر شما
ارسال نظر